14 marca wchodzą w życie zmiany w rozkładzie jazdy pociągów PKP Intercity

W niedzielę 14 marca 2021 roku wchodzi w życie korekta rocznego rozkładu jazdy. Będzie obowiązywać do 12 czerwca 2021 roku. Zmiany, obejmujące także województwo podkarpackie, zapewnią optymalne kursowanie pociągów PKP Intercity na odcinkach, na których będą prowadzone prace inwestycyjne mające na celu poprawę jakości infrastruktury i samego podróżowania. Ruszają intensywne prace na Warszawskim Węźle Kolejowym, które wpłyną na ruch kilku pociągów jeżdżących do i ze stolicy.

W okresie obowiązywania rocznego rozkładu jazdy 2020/2021 zarządca infrastruktury kolejowej przewidział pięć korekt, których zadaniem jest dostosowanie kursowania pociągów do realizowanych prac modernizacyjnych prowadzonych na liniach kolejowych. Zmiany, które zaczną obowiązywać 14 marca 2021 roku, zapewnią pasażerom optymalne możliwości dojazdu.

Największe zmiany w kursowaniu pociągów PKP Intercity będą wynikać z rozpoczętej
w ubiegłym roku przebudowy Warszawy Zachodniej. To największa w Polsce stacja pod względem liczby kursujących pociągów. Średnio na dobę przejeżdża przez nią około 1000 pociągów aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych.

Przebudowa Warszawy Zachodniej to kolejny etap modernizacji linii średnicowej i jedna
z najbardziej ambitnych koncepcji kolejowych ostatnich lat. Podróżnym na stacji Warszawa Zachodnia komfort zapewnią nowe zadaszone perony, ruchome schody, windy, system informacji oraz szerokie przejścia. Sprawniejsze będą przejazdy aglomeracyjne i dalekobieżne. Na stacji Warszawa Zachodnia podróżni dzięki nowoczesnym systemom i technologiom zyskają obsługę na najwyższym poziomie. Sprawniejsze będzie zarządzenie ruchem kolejowym na Warszawskim Węźle Kolejowym. Zgodnie z koncepcją kompleksowo przebudowanych zostanie około 30 km torów, 130 rozjazdów i sieć trakcyjna.

26 marca rozpocznie się kolejny etap przebudowy. Wyłączone z użytku zostaną dwa perony linii dalekobieżnych nr 6 i nr 7. Prace wymagają wstrzymania ruchu pociągów na jednym torze linii dalekobieżnej pomiędzy Warszawą Zachodnią a Warszawą Centralną.

Zmiany w kursowaniu pociągów PKP Intercity z i do Warszawy

Modernizacja stacji Warszawa Zachodnia sprawi, że część pociągów kursujących przez Warszawę będzie jeździć trasami zmienionymi . Stacja Warszawa Wschodnia będzie jedynym postojem w Warszawie dla części pociągów przewoźnika, są wśród nich pociągi z Podkarpacia:

  • IC 31106/13106 San relacji Przemyśl – Warszawa Wschodnia – Przemyśl;
  • IC 31104 Witos relacji Przemyśl – Warszawa Wschodnia.

PKP Intercity uruchomiło specjalną podstronę https://Intercity.pl/wwk, gdzie zamieszczane są informacje o zmianach w rozkładzie jazdy, honorowaniu biletów i poruszaniu się w obrębie dworców w związku z pracami na Warszawskim Węźle Kolejowym.

Zmiany na Podkarpaciu

Od 6 kwietnia do 12 czerwca kursujące pomiędzy Krakowem a Zagórzem pociągi TLK Bieszczady i TLK Wetlina pojadą trasą okrężną przez Strzyżów nad Wisłokiem, Rzeszów Staroniwę, Rzeszów Zachodni i Dębicę. Za pomijane postoje na podstawowej trasie będzie kursować zastępcza komunikacja autobusowa (ZKA) relacji Jasło – Tarnów.

W terminach od 19 kwietnia do 12 czerwca, pociągi TLK i IC kursujące po linii numer 68 zostaną przetrasowane na trasy okrężne z powodu prac torowych. Trasą objazdową przez linię numer 71, z zatrzymaniami w Tarnobrzegu, Nowej Dębie i Kolbuszowej pojadą pociągi:

  • IC Hetman relacji Lublin / Hrubieszów – Wrocław – Lublin / Hrubieszów;
  • IC Górski relacji Szczecin – Rzeszów – Szczecin;
  • TLK Roztocze relacji Bohumin – Lublin – Bohumin.

Pozostałe kursujące tą trasą pociągi IC Witos i IC San relacji Warszawa – Przemyśl – Warszawa, zakończą kurs w Leżajsku, a kontynuowanie podróży będzie możliwe zastępczą komunikacją autobusową w relacji Leżajsk – Przemyśl – Leżajsk.

Ze zmianami do Szczecina

Od 4 do 18 maja będą prowadzone prace modernizacyjne na odcinku Szczecin Główny – Szczecin Port Centralny. W tym czasie kilka par pociągów, w tym kursujące z Przemyśla:

  • IC Mehoffer relacji Szczecin Główny – Przemyśl – Szczecin Główny;
  • IC Matejko relacji Szczecin Główny – Przemyśl – Szczecin Główny;
  • IC Przemyślanin relacji Świnoujście – Przemyśl – Świnoujście

będzie zmieniać kierunek jazdy na stacji Szczecin Dąbie, a IC Przemyślanin pominie postój na stacji Szczecin Główny.

Szczegółowe informacje dla pasażerów

Dokładne informacje na temat rozkładu jazdy PKP Intercity pasażerowie uzyskają na stronie www.intercity.pl lub dzwoniąc pod nr 703 200 200 (opłata za minutę połączenia 1,29 zł brutto. Usługę świadczy PKP Intercity S.A.). Bilety PKP Intercity dostępne są w kasach na terenie całego kraju, w automatach biletowych, a także przez Internet na stronie intercity.pl lub za pośrednictwem aplikacji IC Mobile Navigator.

Bezpieczne podróże z PKP Intercity

Obecnie w pociągach przewoźnika może być zajętych jednocześnie, co najwyżej 50 proc. miejsc do siedzenia. Spółka  na bieżąco monitoruje frekwencję we wszystkich swoich pociągach. Widząc zwiększone zainteresowanie połączeniami, w miarę możliwości podejmowane są decyzje o wzmocnieniu ich dodatkowymi wagonami nie dopuszczając do przekroczenia limitu zajętości 50 proc. miejsc. W trosce o bezpieczeństwo podróży, PKP Intercity ściśle kontroluje poziom zajętości miejsc nie tylko w poszczególnych relacjach, ale także na każdym odcinku podróży. Dlatego też cały czas obowiązkowa jest rezerwacja miejsc we wszystkich kategoriach pociągów.

Obowiązujący w PKP Intercity reżim sanitarny dąży do zapewnienia bezpieczeństwa podróżnym i pracownikom. Każdy skład przewoźnika jest dezynfekowany i czyszczony po zakończeniu przejazdu. Od marca do końca grudnia 2020 r. przewoźnik wykonał już 335 tysięcy dezynfekcji i ponad 6 tysięcy dezynfekcji metodą zamgławiania. Na pokładach pociągów obowiązuje zakrywanie ust i nosa podczas trwania całej podróży. Kierownicy pociągów
i konduktorzy są wyposażeni w środki ochrony indywidualnej i utrzymania higieny osobistej – maseczki i rękawiczki ochronne oraz żele do mycia i dezynfekcji rąk. Ich kontakt
z podróżnymi podczas kontroli biletów odbywa się z zachowaniem bezpiecznego dystansu dzięki wykorzystaniu nowoczesnych terminali zbliżeniowych.

Z najważniejszymi kwestiami dotyczącymi planowania przejazdów i samego podróżowania
w czasie epidemii pasażerowie mogą zapoznać się w specjalnym poradniku PKP Intercity na ten temat, który dostępny jest na stronie: https://www.intercity.pl/pl/jak-podrozowac-z-pkp-intercity-podczas-epidemii-poradnik-pasazera.html.

19 mld zł inwestycji w rozwój kolei jako ekologicznego środka transportu

W ramach kontynuacji strategii taborowej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku Spółka zainwestuje 19 mld zł w nowoczesny tabor. Plany obejmują inwestycje w wagony, nowoczesne lokomotywy, elektryczne zespoły trakcyjne, a także piętrowe składy wagonowe typu push-pull. Potężne inwestycje w nowoczesne pociągi będą napędzać dalszy rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego, wpisującego się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu. W efekcie flotę przewoźnika zasilą nowe elektryczne pojazdy o znacznie mniejszej emisji CO2, a odpowiednia liczba i jakość taboru dostosowanego do zmodernizowanych linii kolejowych pozwoli na stworzenie spójnej sieci transportowej dla całego kraju. W najbliższych latach PKP Intercity będzie pracować nad opracowaniem powtarzalnego rozkładu jazdy, który zapewni stabilną i przewidywalną ofertę dla pasażerów. W 2030 roku cały tabor PKP Intercity będzie nowy lub zmodernizowany, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa podróży i wygody.

Źródło: PKP Intercity