Cło uziemiło Ekolot. Krośnieńska firma zawiesza produkcję ultralekkich samolotów
Krośnieńska firma Ekolot, znana z produkcji ultralekkich samolotów, stanęła przed koniecznością zawieszenia działalności produkcyjnej. Decyzja ta wynika z nałożenia przez Unię Europejską 125-procentowego cła na chińskie włókno szklane, kluczowy komponent wykorzystywany w konstrukcji kadłubów i skrzydeł samolotów. Materiał ten, charakteryzujący się unikatowymi właściwościami, nie jest dostępny od europejskich dostawców, co zmusiło Ekolot do jego importu z Chin.
W obliczu tych trudności właściciel Ekolotu, Henryk Słowik, podjął działania mające na celu rozwiązanie problemu. Zwrócił się z prośbą o interwencję do polskich władz oraz instytucji unijnych, jednak dotychczasowe starania nie przyniosły oczekiwanych rezultatów. Dodatkowo Urząd Celny zajął konta bankowe spółki, co znacząco pogorszyło jej sytuację finansową. W konsekwencji firma została zmuszona do sprzedaży projektu samolotu KR-030 Topaz, który wcześniej zdobył uznanie na międzynarodowych rynkach, m.in. w Stanach Zjednoczonych.
Mimo zaistniałych trudności Ekolot nie planuje ogłoszenia upadłości. Firma zamierza skoncentrować się na serwisowaniu ponad 300 wyprodukowanych dotąd samolotów, zapewniając wsparcie techniczne dla obecnych klientów. Niemniej jednak, zawieszenie produkcji stanowi poważne wyzwanie dla przedsiębiorstwa, które przez lata budowało swoją pozycję na rynku lotniczym, zdobywając certyfikaty i wyróżnienia w kraju oraz za granicą.