Letnie koncerty w świątyniach
Termin: czerwiec – lipiec – sierpień
Miejsce: kościoły krośnieńskiej starówki, Krosno, województwo podkarpackie
Wstęp: wolny
Szczegóły: www.rckp.krosno.pl
Dodatkowe informacje: wydarzenie odbywa się w reżimie sanitarnym zgodnie z wytycznymi GIS.
Organizator: Regionalne Centrum Kultur Pogranicza w Krośnie
Współorganizatorzy: Katedra Organów Akademii Muzycznej w Krakowie, Muzeum Rzemiosła w Krośnie, Gmina Miasto Krosno, Parafia pw. Trójcy Świętej w Krośnie, Parafia pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Krośnie, Parafia pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Krośnie
Wydarzenie dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Regionalne Centrum Kultur Pogranicza zaprasza do udziału w cyklu koncertów w kościołach krośnieńskiej starówki – V Międzynarodowym Festiwalu „Letnie Koncerty w Świątyniach” Krosno 2021.
Jak co roku serdecznie zapraszamy do uczestnictwa w wydarzeniach Międzynarodowego Festiwalu „Letnie Koncerty w Świątyniach”, odbywającego się w centrum Krosna w sezonie letnim. Piąta edycja cyklu koncertów w świątyniach Krosna to niepowtarzalna okazja dla Melomanów, aby zakosztować dźwięków najpiękniejszych krośnieńskich organów znajdujących się we wspaniałych historycznych wnętrzach naszych zabytkowych kościołów, a także kontemplować piękno muzyki kameralnej – instrumentalnej i wokalnej. Usłyszymy muzykę dawną – francuską, niemiecką, angielską, hiszpańską, dzieła wielkiej epoki romantyzmu, jak również utwory zaliczane do klasyki XX stulecia. W ramach Festiwalu zabrzmią organy solo i jako instrument towarzyszący, wystąpi studencki zespół kameralny, usłyszymy także wielkie gwiazdy wokalnej estrady. Zapraszamy zatem do wspólnego przeżywania piękna sztuki muzycznej rozbrzmiewającej w zabytkowych wnętrzach, do zgłębiania jej różnorodności oraz eksplorowania głębi jej emocjonalnego przekazu – zaprasza profesor Dariusz Bąkowski-Kois (opiekun artystyczny festiwalu).
PROGRAM
Przed każdym koncertem (ok. 15-10 minut) Łukasz Stachurski – kustosz z Muzeum Rzemiosła w Krośnie odkryje przed publicznością jedną z tajemnic każdego z kościołów krośnieńskiej starówki. Podczas każdego z koncertów obecny będzie tłumacz języka migowego.
19 czerwca 2021 (sobota), godz. 16.00
Bazylika Mniejsza Fara
Recital organowy
Nicolò Sari (Wenecja, Włochy)
3 lipca 2021 (sobota), godz. 16.00
Bazylika Mniejsza Fara
Oratoryjny koncert wokalno-organowy
Marcin Wolak – bas-baryton
Dariusz Bąkowski-Kois – organy
31 lipca 2021 (sobota), godz. 19.00
Bazylika Mniejsza Fara
Koncert kameralny studentów Akademii Muzycznej w Krakowie
Joanna Kurek – mezzosopran
Daniela Borkowska – flet
Marcin Kucharczyk – organy
Jakub Kapała – organy
15 sierpnia 2021 (niedziela), godz. 18.15
Kościół oo. Franciszkanów
Koncert Maryjny
Iwona Socha – sopran
Marcin Kucharczyk – organy
20 sierpnia 2021 (piątek), godz. 17.30
Kościół oo. Kapucynów
Antyfony Maryjne i improwizacje organowe na ich temat
Chór Flores Rosarum
Marek Pawełek – organy
INFORMACJE DOTYCZĄCE POSZCZEGÓLNYCH KONCERTÓW
Recital organowy
Nicolò Sari (Wenecja, Włochy)
Termin: 19 czerwca 2021 (sobota), godz. 16.00
Miejsce: Bazylika Mniejsza Fara
Nicolò Antonio Sari – wenecjanin, ukończył z najwyższymi laurami studia z zakresu organów i kompozycji w Konserwatorium B. Marcellego w Wenecji, gdzie pobierał nauki u takich profesorów jak Elsa Bolzonello Zoya czy Roberto Padoin. Jest zdobywcą licznych nagród na międzynarodowych konkursach organowych, m.in. drugiej (pierwszej nie przyznano) na konkursie J.P. Sweelincka w Amsterdamie, pierwszych na konkursach w St. Julien du Sault (Francja), w Pistoi, Fano Adriano, Muzzana del Turgnano, Varzi oraz dalszych wyróżnień na konkursach w Grazu czy Borca di Cadore. Koncertuje intensywnie w kraju i za granicą zarówno jako solista, jak i występując z zespołami, np. z orkiestrą weneckiego teatru La Fenice, Orkiestrą Kameralną Rawenny oraz Orkiestrą Kameralną Padwy i Veneto. W 2012 ukończył z wyróżnieniem uzupełniające studia organowe w Konserwatorium A. Pedrollo w Vicenzy (gdzie pracował pod kierunkiem Roberto Antonello), a w 2014 w zakresie klawesynu (kl. Patrizia Marisaldi). Jest dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Organowego im. Gaetano Callido, a także organistą weneckich kościołów San Trovaso oraz Santa Maria dei Carmini.
Program:
Johann Christian Rinck (1770-1846), Concertstück, Sześć wariacji nt. Corellego
Johann Sebastian Bach (1685-1750), Passacaglia in c BWV 582, Liebster Jesu wir sind hier BWV 731
Eugène Gigout (1844-1925), Scherzo E-dur
Camille Saint-Saëns (1835-1921) /w 100. rocznicę śmierci/, Fantazja Es-dur
Vincenzo Petrali (1830-1889), Adagio per l’Elevazione
Marco Enrico Bossi (1861-1925), Stunde der Freude op. 132 nr 5
Oratoryjny koncert wokalno-organowy
Marcin Wolak – bas-baryton
Dariusz Bąkowski-Kois – organy
Termin: 3 lipca 2021 (sobota), godz. 16.00
Miejsce: Bazylika Mniejsza Fara
Dariusz Bąkowski-Kois – ukończył studia historyczne na Uniwersytecie Jagiellońskim (1997) oraz Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie organów prof. Józefa Serafina (2000, dyplom z wyróżnieniem). Specjalizację w zakresie wykonawstwa francuskiej neoromantycznej symfoniki organowej odbył w ramach studiów podyplomowych w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie pod kierunkiem Magdaleny Czajki (2002/2003). Studia podyplomowe kontynuował (2003/2004) w Konserwatorium Wiedeńskim (obecnie: Privatuniversität Wien) w klasie organów Thomasa Schmögnera (także na Wydziale Muzyki Dawnej, z zakresu gry na klawesynie, klawikordzie oraz pianoforte). Prowadzi ożywioną działalność artystyczną w kraju i za granicą: koncertował we Francji, Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Holandii, Belgii, Norwegii, Szwecji, Estonii, Włoszech, w Rosji, Chinach, Meksyku, a także w Brazylii. Występował z recitalami w prestiżowych katedrach Europy, jak również Archikatedrze NMP w Moskwie czy Narodowym Centrum Sztuki (NCPA) w Pekinie. W latach 2001-2007 ściśle współpracował z zespołem Capella Cracoviensis, realizując w ramach licznych koncertów partie solowe, a także organo obbligato, czy basso continuo. Był jurorem międzynarodowych konkursów organowych w Rumi i Łodzi oraz licznych konkursów ogólnopolskich. stopień doktora habilitowanego z zakresu instrumentalistyki (praca habilitacyjna poświęcona zagadnieniom wykonawstwa iberyjskiej muzyki organowej XVII stulecia), zaś w 2013 otrzymał tytuł profesora sztuk muzycznych. W 2014 ukończył na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu studia podyplomowe Master of Business Administration – Zarządzanie Szkołą Wyższą. W kadencji władz Uczelni 2012-2016 pełnił funkcję Prorektora ds. dydaktyki i rozwoju kadry Akademii Muzycznej w Krakowie, 2016-2020 był Kierownikiem Katedry Organów swej macierzystej Uczelni.
Profesor Dariusz Bąkowski-Kois jest opiekunem artystycznym festiwalu. Sam również koncertował dla krośnieńskich melomanów.
Marcin Wolak – bas-baryton. Studia muzyczne ukończył w Krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie śpiewu solowego prof. Heleny Szubert-Słysz z wynikiem bardzo dobrym, a także dodatkowo klasę organów. Debiutował w Nadzwyczajnym Koncercie z okazji 100-lecia Krakowskiej Akademii Muzycznej, pod dyrekcją Rolanda Badera (Niemcy). W 1990/91 otrzymał stypendium Ministra Kultury i Sztuki. W latach 1994-1995 był stypendystą Europejskiej Akademii Mozartowskiej oraz Międzynarodowej Akademii Bachowskiej – Stuttgart, a także Akademii Haendlowskiej – Karlsruhe. Swój kunszt wokalny doskonalił u wielu wybitnych śpiewaków. Jako solista bierze udział w wielu festiwalach krajowych i zagranicznych, koncertując z wieloma orkiestrami filharmonicznymi nie tylko w Europie, ale także w USA, Korei Południowej i Japonii. Marcin Wolak ma w swym bogatym repertuarze utwory od muzyki dawnej aż po współczesną i stale współpracuje ze znanymi kompozytoram,i poszerzając swój repertuar. Artysta dokonał wielu nagrań płytowych oraz archiwalnych. Jako solista współpracuje z wieloma orkiestrami filharmonicznymi i kameralnymi. Jest współzałożycielem Polskiej Orkiestry XVIII w. z którą pod dyrekcją Paula Esswooda /2009-2012/ dokonał nagrania pięciu płyt CD z muzyką kompozytorów Jasnogórskich z historycznych zbiorów zgromadzonych w Bibliotece oo. Paulinów w Sanktuarium na Jasnej Górze w Częstochowie. Bardzo chętnie wykonuje muzykę kameralną. Od października 1997 pracuje jako wykładowca Akademii Muzycznej w Krakowie. W roku 2009 uzyskał tytuł Doktora Sztuki w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Marcin Wolak obok bogatej działalności koncertowej oraz dydaktycznej odpowiada za kształt artystyczny koncertów Letniego Festiwalu Muzycznego w Sanktuarium Pasyjno-Maryjnym w Kalwarii Zebrzydowskiej. Artystę gościliśmy już w cyklu Letnich Koncertów w Świątyniach w 2018 roku u oo. Franciszkanów z programem „Ave Maria w muzyce”.
Program:
Livre d’Orgue de Montréal (ca. 1724), Pange lingua. Plein Jeu, Récit sur le même chant, Dialogue sur le même chant
Heinrich Schütz (1585-1672), Ich liege und schlafe
Charles Gounod (1818-1893), O Jesu clementissime
Max Reger (1873-1916), Dein Wille, Herr, geschehe!
Vicente Rodriguez (1690-1760), Pangelingua 5° punto alto, Otra, de dos teclados, Otra, de dos teclados registro igual
Otra: Organo y cadereta en el órgano trompa y en la cadereta orlo
John Charles Clifton (1781-1841), Ecce Deus
John Loretz (1840-1912), Adoremus Te
Nicolas Gigault (1627-1707), Pange lingua à 3 parties, À 4 parties, Fugue sur Pange lingua, à 4 parties
Stanisław Moniuszko (1819-1872), Oratio, Ecce lignum crucis
Koncert kameralny studentów Akademii Muzycznej w Krakowie
Joanna Kurek – mezzosopran
Daniela Borkowska – flet
Marcin Kucharczyk – organy
Jakub Kapała – organy
Termin: 31 lipca 2021 (sobota), godz. 19.00
Miejsce: Bazylika Mniejsza Fara
Joanna Maria Kurek – mezzosopran. Absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Krakowie (studia I stopnia) w klasie prof. Małgorzaty Ratajczak – Mezzosopran. Magister Sztuki – absolwentka Wydziału Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej na Akademii Muzycznej w Krakowie (w klasie dr. hab. Macieja Tworka). Studiowała także na Akademii Muzycznej w Pradze. Przygodę ze śpiewem rozpoczęła w tarnowskim Dziewczęcym Chórze Katedralnym „Puellae Orantes”. Jest nauczycielką śpiewu w Szkole Muzycznej I Stopnia. Bierze czynny udział w wielu wydarzeniach muzycznych na terenie całej Polski (koncerty, projekty muzyczne, projekty edukacyjne, koncerty kameralne i operowe). Obecnie studentka studiów II stopnia na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Krakowie.
Daniela Borowska – ukończyła Państwową Szkołę Muzyczną I i II stopnia w Cieszynie w klasie fletu Doroty Parzyk. W 2020 roku uzyskała tytuł licencjata sztuki w zakresie gry na flecie na Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie w klasie prof. dr hab. Zbigniewa Kamionki
i dr Martyny Klupś-Radny. Obecnie kontynuuje edukację na studiach magisterskich na tejże uczelni.
Swoje umiejętności doskonaliła na międzynarodowych konferencjach fletowych, kursach wakacyjnych i lekcjach mistrzowskich pod kierunkiem wybitnych pedagogów. Została wyróżniona w 2015 roku w VI Konkursie Fletowym im. Mariana Katarzyńskiego oraz w następnym roku w Regionalnych Przesłuchaniach organizowanych przez Centrum Edukacji Artystycznej. Jest laureatką III nagrody na XIV Międzynarodowym Konkursie Interpretacyjnym „Pro Bohemia” w Ostrawie. W 2020 roku zakwalifikowała się do finału I Międzynarodowego Konkursu Fletowego dla Studentów im. Eugeniusza Towarnickiego w Poznaniu. Muzyczne zainteresowania flecistki koncentrują się wokół literatury orkiestrowej i kameralnej.
Jakub Kapała – jest studentem Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie organów prof. dr hab. Dariusza Bąkowskiego-Kois. W roku 2020 ukończył z wyróżnieniem studia licencjackie na Akademii Muzycznej w Krakowie. Studiował również w klasie prof. Wolfganga Zerera w Hochschule für Musik und Theater Hamburg (Niemcy) w ramach programu Erasmus+ (2020-21). Odnosił liczne sukcesy w ramach konkursów organowych; do jego najważniejszych osiągnięć zalicza się m.in. zajęcie I miejsca na VI Ogólnopolskim Konkursie Organowym im. Bronisława Rutkowskiego (Kraków 2017), II miejsca na VI Akademickim Konkursie Organowym Romuald Sroczyński in memoriam (Poznań 2018) czy II miejsca na IV Rosyjsko-Polskim Konkursie Organowym Vox Polonica Petropolitana (Petersburg, Rosja 2019). Jego dokonania artystyczne były nagradzane stypendiami, m.in. przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2016, 2017) oraz Prezydenta Miasta Tarnowa (2017, 2018), Marszałka Województwa Małopolskiego (2019). W latach 2007-2017 śpiewał w Chłopięcym Chórze Katedralnym Pueri Cantores Tarnovienses, z którym występował w Polsce i wielu krajach Europy (m.in. Włochy, Szwecja, Macedonia), a także współpracował jako akompaniator. Obecnie pracuje jako akompaniator Dziewczęcego Chóru Katedralnego Puellae Orantes w Tarnowie. Uczestniczył w licznych kursach mistrzowskich, które prowadzili światowej sławy organiści, jak Olivier Penin, Tobias Horn, Sven-Ingvart Mikkelsen, Francisco Scarcella, Thomas Lennartz, Ignace Michiels, Jos van der Kooy, Ines Maidre, Berhnard Haas, Jan Lehtola. Swój talent zaprezentował krośnieńskiej publiczności w ubiegłorocznej edycji Letnich Koncertów w Świątyniach.
Marcin Kucharczyk – jest studentem studiów magisterskich Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie organów prof. dr hab. Dariusza Bąkowskiego-Kois. W 2021 w ramach programu Erasmus+ studiował w Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu pod kierunkiem prof. Wolfganga Zerera i prof. Matthiasa Neumanna (organy) oraz prof. Menno van Delfta (klawesyn i klawikord). W 2014 ukończył z wyróżnieniem Diecezjalne Studium Organistowskie w Tarnowie, a w 2017 Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną II stopnia w Tarnowie w klasie organów mgr Wiesława Kaczora (dyplom z wyróżnieniem). Od 2015 współpracuje z Dziewczęcym Chórem Katedralnym Puellae Orantes. W okresie 2012-2019 był organistą w parafii św. Katarzyny w Turzy. Jego dokonania artystyczne były nagradzane stypendiami, m.in. Prezydenta Miasta Tarnowa (2016, 2017) oraz Marszałka Województwa Małopolskiego (2019, 2020). Brał udział w licznych kursach mistrzowskich prowadzonych przez światowej sławy organistów. Jest laureatem I nagrody w konkursie organowym w ramach XXXII Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Religijnej w Rumi (2020), jak również I nagrody w VII Ogólnopolskim Konkursie Organowym im. Bronisława Rutkowskiego w Krakowie (2019), finalistą VII Międzynarodowego Konkursu Organowego w Dudelange (Luksemburg 2019), otrzymał także I nagrodę w ramach V Festiwalu Organistów Diecezji Tarnowskiej (2017), oraz III nagrodę podczas VI Akademickiego Konkursu Organowego Romuald Sroczyński in memoriam w Poznaniu (2018). Koncertował w ramach ważnych festiwali w kraju i za granicą, m.in. w Niemczech, Holandii, Estonii, Luksemburgu oraz na Węgrzech i krośnieńskich Letnich Koncertach w Świątyniach.
Program:
Johann Sebastian Bach (1685-1750), Fuga in d BWV 538/II (Jakub Kapała)
John Locke (1621-1677), Suite in g – Fantasie, Pavana, Air, Courante, Sarabande, Jigg (Daniela Borowska, Marcin Kucharczyk)
César Franck (1822-1890), Cantabile FWV 36 (Marcin Kucharczyk)
André Campra (1660-1744), Jubilate Deo (Joanna Kurek, Marcin Kucharczyk)
Max Reger (1873-1916), Largo op. 93/II (Daniela Borowska, Jakub Kapała)
Sigfrid Karg-Elert (1877-1933), Herr Jesu Christ, dich zu uns wend! (Toccata) op. 65 nr 13 (Jakub Kapała)
Thomas Arne (1710-1778), Celia’s Complaint (Joanna Kurek, Daniela Borowska, Marcin Kucharczyk)
Koncert Maryjny
Iwona Socha – sopran
Marcin Kucharczyk – organy
Termin: 15 sierpnia 2021 (niedziela), godz. 18.15
Miejsce: Kościół oo. Franciszkanów
Iwona Socha – sopran. Solistka Opery Krakowskiej. Swoją edukację muzyczną rozpoczęła w Państwowej Szkole Muzycznej w Gliwicach. Jest absolwentką Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, w klasie śpiewu solowego prof. Jana Ballarina (dyplom z wyróżnieniem). W 2002 roku ukończyła studia na Wydziale Radiowo-Telewizyjnym Uniwersytetu Śląskiego im. Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach. Jest finalistką i laureatką krajowych oraz międzynarodowych konkursów wokalnych. W trakcie swojej dotychczasowej działalności artystycznej współpracowała z wieloma mistrzami batuty: Mirosławem Jackiem Błaszczykiem, Łukaszem Borowiczem, Massimiliano Caldim, Gabrielem Chmurą, Sławomirem Chrzanowskim, Krzesimirem Dębskim, Maciejem Figasem, Jari Hämäläinenem, Jackiem Kaspszykiem, Kazimierzem Kordem, Jerzym Koskiem, Tadeuszem Kozłowskim, Marcinem Nałęcz-Niesiołowskim, Vladimirem Ponkinem, Pawłem Przytockim, Jerzym Salwarowskim, Rubenem Silvą, Andrzejem Straszyńskim, Piotrem Sułkowskim, Tomaszem Tokarczykiem, Maciejem Tworkiem,Józefem Wiłkomirskim, Tadeuszem Wojciechowskim, Jewgienijem Volynskim, Marekiem Toporowskim oraz wybitnymi reżyserami, m.in.: Laco Adamikiem, Henrykiem Baranowskim, Marią Meszaros, Mariuszem Trelińskim, Waldemarem Zawodzińskim, Michałem Znanieckim, Giorgio Madia, Włodzimierzem Nurkowskim i Tomaszem Koniną. W maju 2005 roku, będąc studentką roku dyplomowego, zadebiutowała na scenie Opery Śląskiej, śpiewając partię Małgorzaty w „Fauście” Charlesa Gounoda (spektakl z jubileuszowej listy obchodów 60-lecia Opery Śląskiej, z gościnnym udziałem Maestro Bogdana Paprockiego).
W swoim repertuarze posiada liczne pieśni, arie oratoryjne i operowe oraz partie sceniczne. Koncertuje w kraju i za granicą (Austria, Belgia, Czechy, Francja, Hiszpania, Holandia, Litwa, Słowacja). Dokonała także nagrań dla Polskiego Radia oraz Telewizji Polskiej. Uczestniczyła w wielu Mistrzowskich Kursach Wokalnych, m.in.: Izabeli Kłosińskiej, Ingrid Kremling, Adama Kruszewskiego, Petera Mury, Jadwigi Romańskiej, Jolanty Żmurko oraz Teresy Żylis-Gary. Regularnie występuje z większością krajowych orkiestr filharmonicznych i kameralnych. Współpracuje z wiodącymi ośrodkami operowymi i operetkowymi w kraju: Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, Operą Wrocławską, Teatrem Wielkim w Łodzi, Operą Śląską w Bytomiu, Operą Nova w Bydgoszczy, a także Mazowieckim Teatrem Muzycznym „Operetka” w Warszawie. Brała udział w licznych festiwalach muzycznych, m.in.: w VII Międzynarodowym Festiwalu „Operete Kauno Pilyje” (Litwa), Festiwalu Operowym w Bydgoszczy, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Organowej w Gliwicach, Festiwalu „Viva il canto” w Cieszynie, Festiwalu „Bravo Maestro” w Kąśnej-Dolnej, 52. Festiwalu Muzycznym w Łańcucie, 18. Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym im. K. Jamroz w Busku-Zdroju, X Jubileuszowym Festiwalu Muzyki Znanej i Nieznanej w Sosnowcu oraz Europejskim Festiwalu im. J. Kiepury w Krynicy-Zdroju, Festiwalu Viva Canaletto w Warszawie, Letnich Festiwalach Opery Krakowskiej (Zamek Królewski na Wawelu), Festiwalu Kameralistyki Wokalnej Voice&Piano w Krakowie oraz Festiwalu Saint Maxim la Sainte Baume we Francji. Laureatka Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury w kategorii Najlepsza śpiewaczka Operowa 2013.
Marcin Kucharczyk – jest studentem studiów magisterskich Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie organów prof. dr hab. Dariusza Bąkowskiego-Kois. W 2021 w ramach programu Erasmus+ studiował w Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu pod kierunkiem prof. Wolfganga Zerera i prof. Matthiasa Neumanna (organy) oraz prof. Menno van Delfta (klawesyn i klawikord). W 2014 ukończył z wyróżnieniem Diecezjalne Studium Organistowskie w Tarnowie, a w 2017 Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną II stopnia w Tarnowie w klasie organów mgr Wiesława Kaczora (dyplom z wyróżnieniem). Od 2015 współpracuje z Dziewczęcym Chórem Katedralnym Puellae Orantes. W okresie 2012-2019 był organistą w parafii św. Katarzyny w Turzy. Jego dokonania artystyczne były nagradzane stypendiami, m.in. Prezydenta Miasta Tarnowa (2016, 2017) oraz Marszałka Województwa Małopolskiego (2019, 2020). Brał udział w licznych kursach mistrzowskich prowadzonych przez światowej sławy organistów. Jest laureatem I nagrody w konkursie organowym w ramach XXXII Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Religijnej w Rumi (2020), jak również I nagrody w VII Ogólnopolskim Konkursie Organowym im. Bronisława Rutkowskiego w Krakowie (2019), finalistą VII Międzynarodowego Konkursu Organowego w Dudelange (Luksemburg 2019), otrzymał także I nagrodę w ramach V Festiwalu Organistów Diecezji Tarnowskiej (2017), oraz III nagrodę podczas VI Akademickiego Konkursu Organowego Romuald Sroczyński in memoriam w Poznaniu (2018). Koncertował w ramach ważnych festiwali w kraju i za granicą, m.in. w Niemczech, Holandii, Estonii, Luksemburgu oraz na Węgrzech i krośnieńskich Letnich Koncertach w Świątyniach.
Program:
Antonio de Cabezon (1510-1566), Dic nobis, Maria
Johann Sebastian Bach (1685-1750), Magnificat BWV 243, III. Quia respexit
Georg Friedrich Händel (1685-1759), Messiah HWV 56, He shall feed His flock
Ferenc Liszt (1811-1886), Ave Maria (wg Jacoba Arcadelta)
Wolfgang Amadeusz Mozart (1756-1791), Exsultate, Jubilate KV 165, Alleluja
Stanisław Moniuszko (1819-1872), Witaj święta i poczęta
Johann Sebastian Bach/Charles Gounod (1818-1893), Ave Maria
Feliks Nowowiejski (1877-1946), Wstęp do chorału Witaj Królowo op. 9 nr 4
Franz Schubert (1797-1828), Ave Maria
Feliks Rączkowski (1906-1989), Bogurodzica
Giuseppe Verdi (1813-1901),Otello – Ave Maria Desdemony
Antyfony Maryjne i improwizacje organowe na ich temat
Chór Flores Rosarum
Marek Pawełek – organy
Termin: 20 sierpnia 2021 (piątek), godz. 17.30
Miejsce: Kościół oo. Kapucynów
Chór Flores Rosarum, skład zespołu: Maria Klich, Liliana Pociecha, Anita Pyrek-Nąckiewicz, Katarzyna Śmiałkowska, Katarzyna Wiwer. Zespół poprowadzi p. Katarzyna Śmiałkowska
Marek Pawełek – organista, aranżer, pedagog. Salezjańskie Liceum Muzyczne w Lutomiersku ukończył w roku 2002 w klasie organów mgr Agnieszki Wrocławskiej. Ukończył z wyróżnieniem studia na Akademii Muzycznej w Krakowie na Wydziale Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej. Umiejętności gry na organach rozwijał pod kierunkiem prof. Andrzeja Białko. Od 2006 roku współpracuje z chóru Psalmodia Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła w charakterze akompaniatora. Nieprzerwanie od tego czasu pracuje także na stanowisku organisty w Kościele Garnizonowym w Krakowie. W 2009 roku podjął współpracę (jako akompaniator) z Międzyuczelnianym Instytutem Muzyki Kościelnej w Krakowie. Od 2012 roku związany ze Stowarzyszeniem Passionart, w którym obecnie pełni funkcję sekretarza oraz tworzy aranżacje orkiestrowe. Jest autorem opracowań kolęd, wydanych w 2015 roku przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne i utrwalonych na płycie CD przez Chór UPJP II w Krakowie. W 2016 roku był organistą podczas centralnych uroczystości Światowych Dni Młodzieży w Krakowie.
Program:
Ave Maria, Virgo serena
Gregoriańskie śpiewy maryjne i improwizacje organowe
Antyfony maryjne i improwizacje organowe na ich temat
Źródło: Regionalne Centrum Kultur Pogranicza w Krośnie
Fot. Paweł Matelowski