Tomasz Poręba: Przełomowy dzień dla fabryki wagonów w Gniewczynie

PKP Cargo podpisało list intencyjny z obecnym właścicielem ws. przejęcia zakładu i przywrócenia produkcji.

Tomasz Poręba od wielu lat zabiegał o przywrócenie produkcji w Fabryce Wagonów w Gniewczynie. Dziś w Warszawie PKP CARGO S.A. i Forespo Poland podpisały list intencyjny w sprawie wznowienia produkcji wagonów.

Cieszę się, że wieloletnia walka o fabrykę w Gniewczynie dziś kończy się decyzją o przejęciu zakładu i że trafia on w polskie ręce. Dzisiejszy dzień to przełomowe wydarzenie w kontekście przywrócenia produkcji wagonów w Gniewczynie. Coś, co jeszcze kilka lat temu wydawało się niemożliwe, właśnie staje się faktem – powiedział Tomasz Poręba.

Forespo Poland to podmiot zależny spółki Forespo ze Słowacji, który jest właścicielem majątku po dawnej fabryce wagonów towarowych w Gniewczynie Łańcuckiej koło Przeworska. Obecnie nie jest tu prowadzona produkcja taboru, ale Forespo ma w swoim ręku nieruchomość o powierzchni około 35 ha z halami produkcyjnymi, magazynami i obiektami biurowymi (5 ha) i bocznicą kolejową z 7,5 km torów.

Słowacy wyrazili wolę sprzedaży części nieruchomości, o czym stanowi list intencyjny podpisany z PKP CARGO S.A. W liście jest także mowa o wydzierżawieniu innej części nieruchomości oraz składników majątku, w tym maszyn. Dzierżawa ma trwać 10 lat, a potem nastąpiłoby odkupienie tego majątku.

PKP CARGO zadeklarowało w liście intencyjnym, że wyremontuje i przystosuje zakład do wznowienia produkcji. To zadanie będzie wykonywane we współpracy z Agencją Rozwoju Przemysłu i Fabryką Wagonów Świdnica, która jest częścią amerykańskiego koncernu Greenbrier Group. Te trzy podmioty podpisały kilka miesięcy temu list intencyjny dotyczący wspólnej produkcji wagonów towarowych na Podkarpaciu.

Chciałbym podziękować kierownictwu PKP Cargo i ARP za zaangażowanie w przywrócenie produkcji w Fabryce Wagonów w Gniewczynie. Ten zakład jeszcze kilka lat temu zatrudniał ponad tysiąc osób. Jestem pewien, że część z tych specjalistów wróci i znajdzie tu zatrudnienie. To ważny dzień dla wszystkich okolicznych mieszkańców. Moim marzeniem jest to, aby mieszkańcy Podkarpacia nie musieli wyjeżdżać za granicę w poszukiwaniu pracy, lecz mogli pracować za godne pieniądze tu na miejscu. Cieszę się, że tak poważni inwestorzy dają gwarancję, iż już w najbliższym czasie Fabryka Wagonów w Gniewczynie będzie w pełni przygotowana do produkcji – mówił europoseł Poręba.

PKP CARGO, ARP i Greenbrier zależy na jak najszybszym uruchomieniu produkcji wagonów. Czesław Warsewicz wyjaśnia, że do 2036 roku PKP CARGO musi zakończyć proces wymiany i modernizacji taboru, aby spełniał on unijne wymogi dotyczące hałasu, ale ogromne znaczenie ma aspekt ekonomiczny tej operacji. – Dysponujemy około 60 tys. wagonów, z których duża część zostanie w kolejnych latach wymieniona na nowy tabor. Nowoczesne wagony dadzą nam możliwość zwiększenia efektywności działalności przewozowej i tym samym podniosą konkurencyjność Grupy PKP CARGO oraz jej rentowność – argumentuje prezes Warsewicz.

informacja prasowa