Uczniowie Zespołu Szkół nr 3 w Jaśle nowatorami w dziedzinie ekologii
Uczniom Zespołu Szkół nr 3 w Jaśle ponownie opłaciło się przekuć wiedzę w zwycięstwo. Pokazali całej Polsce, że to, co zużyte bądź zepsute, nie musi być wyrzucane, ale powinno być wykorzystane ponownie w innej odsłonie.
Nauka w popularnym jasielskim „Chemiku” to bodziec do działania, a teoria zdobyta w szkolnych ławkach to szerokie pole manewru do zastosowania jej w różnorodnych aspektach codziennego funkcjonowania człowieka.
To, że zdobywanie wiedzy w technikum w ZS3 w Jaśle się opłaca, udowodnili super pomysłowi i produktywni „Trzej Pancerni”: Damian Iwanicki, Jakub Lechwar, Mateusz Zagórski i Szymon Miśkowicz, którzy kształcą się na kierunku technik robotyk. To oni wzięli udział w ogólnopolskim współzawodnictwie „Technikon 2025” – ekologicznym konkursie technicznym dla szkół ponadpodstawowych organizowanym przez Edukacyjną Sieć Antysmogową (ESA) w ramach NASK PIB w Lublinie. Jego celem było propagowanie wiedzy na temat ochrony czystego powietrza, zmiany klimatu oraz poprawy jakości środowiska. „Trzej Pancerni’ z Chemika byli jedynymi reprezentantami szkół z Podkarpacia.

Na konkurs Technikon ESA wpłynęło ponad 100 zgłoszeń. Składał się on z kilku etapów. Najpierw należało wysłać opis modernistycznego projektu, który zagwarantowałby przejście do ścisłej półfinałowej czołówki 20. najlepszych szkół średnich. Po zakwalifikowaniu się do drugiego etapu trzeba było dosłać dodatkowe materiały, tzn. zdjęcia i filmik, prezentujące działanie przygotowanych makiet. Dopiero wtedy następowało rozstrzygnięcie – wejście do finałowej dziesiątki” – mówi z dumą Pan Damian Matłosz, nauczyciel przedmiotów zawodowych i opiekun sekcji robotyków w Zespole Szkół nr 3 w Jaśle.
Podczas finału uczestnicy rywalizowali w trzech kategoriach: Technikon Show (prezentacja projektu), Technikon Test (quiz wiedzy) i Technikon Challenge (błyskawiczne rundy sprawdzające refleks i wiedzę). Pomysł „Pancernych” polegał na „dawaniu drugiego życia” różnego rodzaju tworzywom sztucznym. Projekt składał się z dwóch części: przetwarzania butelek PET, czyli zwykłych butelek po napojach plastikowych niepodlegających kaucji zwrotnej, na filament oraz przeróbki nieudanych wydruków 3D na materiał do kolejnych części budowania robotów.
„Pomysł zrodził się z powodu zużywania przez naszych uczniów dużej ilości filamentu na prototypy do różnego rodzaju projektów. Bywało niejednokrotnie tak, że dane modele, części jakiegoś mechanizmu czy robota musiały być drukowane kilka razy – aż do momentu uzyskania pożądanych wartości danego elementu. A jak wiemy, filament do tanich nie należy, zaś prototypy wymagają udoskonalania. Postanowiliśmy więc wykonać coś, co pomogłoby zdecydowanie obniżyć koszty naszych projektów” – kontynuuje Pan Damian Matłosz.
„Samo urządzenie jednak było też przemyślane pod kątem wprowadzenia go do szkół oraz prywatnego użytku. Idea GreenPrint – Line była taka, aby mechanizm ten był prosty w obsłudze oraz jak najbardziej możliwie tani, aby każdy fanatyk druku 3D mógł sobie na niego pozwolić. Istotne w całym projekcie było też pokazanie społeczeństwu, że butelki, które nie podlegają kaucji, da się wykorzystać; że nie trzeba od razu ich wyrzucać, tworząc dodatkowe tysiące ton śmieci na wysypiskach. Sama przeróbka nieudanych wydruków czy butelek na filament nie wiąże się ze spalaniem, więc nie uwalnia niebezpiecznych związków chemicznych do środowiska” – dodaje uczeń Damian Iwanicki, kapitan drużyny.
Warto przypomnieć, że w tamtym roku robotycy z Jasła wygrali zawody z projektem „Inteligentny system zarządzania wodami deszczowymi – EKO – PANPOL”, zaś w tym zajęli 3. miejsce z projektem GreenPrint – Line. Projekt ten (system pozyskiwania filamentu) połączony był również z akcją szkolną „EKO TY W ZS3!”, czyli wydarzeniem promującym ekologiczne podejście do codziennego życia oraz budzenie wśród uczniów troski o planetę. W ramach tego przedsięwzięcia przeprowadzone zostały warsztaty ekologiczne oraz akcja sprzątania okolicy.
Dostosowany do potrzeb młodzieży i słynący z popularyzowania wiedzy robotycznej Zespół Szkół nr 3 w Jaśle ciągle stwarza profesjonalne warunki do eksperymentowania, otwierając tym samym umysły młodych ludzi oraz drzwi do samorealizacji i niezależności.
„Jak sami uczniowie podkreślają, nauka w naszej szkole bardzo wpłynęła na rozwój ich pasji i rozwijanie zainteresowań, co przekłada się na zdobywanie coraz większego doświadczenia w zawodzie, które bardzo pomoże im w toku dalszej nauki na studiach” – dodaje Pan Damian Matłosz.


