Zakup „elektryków” dofinansowany przez NFOŚIGW

Krośnieński Holding Komunalny otrzymał 91,5 tys. zł dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej do zakupu czterech samochodów elektrycznych, które od 2022 r. są na wyposażeniu Spółki. Pozyskane finansowanie pochodzi z programu „Mój elektryk”.

Krośnieńska spółka komunalna stawia na elektromobilność i inwestuje w zakup pojazdów elektrycznych.

Koszt kupna czterech elektrycznych aut dla Krośnieńskiego Holdingu Komunalnego to ok. 513,5 tys. zł (netto), z czego 91,5 tys. zł stanowi dofinansowanie w formie dotacji z NFOŚiGW w Warszawie.

Nasze „elektryki” są pojazdami bezemisyjnymi, z napędem w 100% elektrycznym, które podczas jazdy nie emitują hałasu ani drgań, a ich zasięg to ok. 280 km na jednym ładowaniu. Ponadto, samochody te wyposażone są w nowoczesne akumulatory litowo-jonowe, które można naładować do 80% ich pojemności w około pół godziny – mówi Andrzej Socha, kierownik Zakładu Organizacji Transportu w Krośnieńskim Holdingu Komunalnym.

Auta elektryczne używane są w codziennej pracy Krośnieńskiego Holdingu Komunalnego, przez pracowników Zakładu Organizacji Transportu, Wodociągów Krośnieńskich i Elektrociepłowni Krosno.

Osoby korzystające z samochodów elektrycznych chwalą sobie ich funkcjonalność oraz to, że są ciche, a tym samym wygodne w codziennej eksploatacji – wyjaśnia Andrzej Socha.

Zakup samochodów elektrycznych jest elementem strategii i proekologicznych działań Krośnieńskiego Holdingu Komunalnego, który od kilkunastu lat inwestuje w budowę własnych instalacji prądotwórczych i tzw. zieloną energię.

Aktualnie Spółka posiada 16 obiektów produkujących energię elektryczną, o łącznej mocy 3495 kW, a w planach ma budowę kolejnych instalacji, w tym kilku z magazynami energii.

Do ładowania samochodów wykorzystywana jest głównie energia wyprodukowana w instalacjach prądotwórczych naszej Spółki, dzięki temu mamy oszczędności, gdyż nie ponosimy opłat za korzystanie z publicznych sieci energetycznych. Auta ładujemy w momentach, kiedy mamy nadwyżki produkowanej energii. W ten sposób staramy się efektywnie zagospodarować te nadwyżki i zoptymalizować cały system energetyczny Spółki – mówi Jerzy Ćwięka z Elektrociepłowni Krosno.

Samochody elektryczne traktujemy trochę jak mobilne magazyny energii. Ładujemy je wtedy, kiedy mamy nadwyżki energii. Zamiast przekazywać lub sprzedawać te nadwyżki do sieci, chcemy je maksymalnie wykorzystywać na własne potrzeby, w tym do celów transportowych – dodaje Janusz Fic, prezes Krośnieńskiego Holdingu Komunalnego.

Kolejnym krokiem rozwoju elektromobilności jest zakup trzech autobusów elektrycznych dla MKS Krosno, na potrzeby miejskiej komunikacji zbiorowej. Przetarg został już rozstrzygnięty i najprawdopodobniej wiosną 2024 r. pierwsze elektryczne autobusy wyjadą na ulice Krosna.

Na ich zakup miasto Krosno pozyskało dofinansowanie, tj. . 5 mln zł dotacji oraz 2,5 mln zł pożyczki, z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”.

Na potrzeby „zielonego” transportu w mieście, na terenie Elektrociepłowni Krosno, planowana jest również budowa stacji ładowania tych autobusów.

Do ładowania będziemy wykorzystywać głównie nadwyżki energii elektrycznej, produkowanej w bloku energetycznym opalanym biomasą, a w przyszłości także w bloku energetycznym opalanym pozostałościami z sortowania odpadów. Nadwyżki będą duże, więc szanse na dalsze zwiększanie taboru pojazdów elektrycznych też są całkiem realne – mówi Janusz Fic.

Przypomnijmy. W 2022 r. instalacje prądotwórcze należące do Krośnieńskiego Holdingu Komunalnego wyprodukowały łącznie 12 348 MWh, a po wybudowaniu bloku energetycznego, tj. od 2025 r., będą produkować rocznie blisko 20 000 MWh.

inf. prasowa
Krośnieński Holding Komunalny