Media lokalne aktywnie informują o skutkach Lex Pilot.
Ustawa zakłada, że nie widz i nie operator, a rząd ustalać będzie kolejność kanałów (pierwszych 35) na każdym pilocie telewizyjnym. Burzy też dotychczasowy ład uregulowany ponad 30 letnią praktyką. Uderzy to w małych i średnich polskich przedsiębiorców, a przede wszystkim w niezależne telewizje lokalne, które skutkiem uregulowań mogą zniknąć z ofert telewizji kablowych.
Widzowie telewizji lokalnych oraz użytkownicy mediów społecznościowych przez najbliższe tygodnie będą mogli zobaczyć krótki spot informujący o Lex Pilot przygotowany przez Wielkopolską Telewizję Kablową. Materiał powstał w ramach konkursu zorganizowanego przez Polską Izbę Komunikacji Elektronicznej, którego celem było nagłośnienie szkodliwości nowych regulacji.
„Żyjemy w świecie nieograniczonego dostępu do informacji. Ale czy będzie on zawsze w zasięgu naszej ręki? Rząd chce ograniczyć ten wybór przez wprowadzenie ustawy Lex Pilot” – tymi słowami zaczyna się spot telewizyjny „Wolność wyboru”. To materiał, który powstał w ramach konkursu zorganizowanego przez Polską Izbę Komunikacji Elektronicznej (PIKE). Autorem zwycięskiego filmu jest Wielkopolska Telewizja Kablowa. Za reżyserię odpowiadał Jerzy Przybek, a produkcją kierował Wojciech Szelerski.
Chcieliśmy dotrzeć do mediów i społeczności lokalnych, by pokazać, co może się stać, gdy w życie wejdą przepisy tzw. Lex Pilot. Ustawienie na pilotach pierwszych pięciu kanałów telewizji publicznej – często w miejsce programów telewizji lokalnych – i umożliwienie abonentom zakupu pojedynczych kanałów sprawią, że dalsze funkcjonowanie telewizji lokalnych będzie niepewne. Mogą stracić widzów, a co za tym idzie także reklamodawców. W efekcie grozi im zniknięcie z anteny. Dlatego pomyśleliśmy o kampanii, w której dotrzemy do widzów lokalnych mediów w najlepiej im znany sposób – poprzez spot telewizyjny o Lex Pilot – mówi Jerzy Straszewski, prezes PIKE.
Izba ogłosiła konkurs, a ze zgłoszonych propozycji wyłoniono zwycięski spot. Można go obejrzeć pod linkiem, a pierwsze emisje u lokalnych nadawców już są emitowane.
Temat Lex Pilot jest ważny dla całego środowiska telewizji kablowych. Gdy PIKE ogłosiło konkurs na spot telewizyjny o tematyce Lex Pilot od razu podjęliśmy rękawicę i w niestandardowym trybie zrealizowaliśmy materiał. Temat leży nam na sercu. Nie zależało nam na samym wygraniu konkursu ile na propagowaniu idei. Dla nas ważne jest, by ustawodawca zrozumiał, że niesprawiedliwe i nierówne traktowanie podmiotów na rynku nadawców jest niezasłużone i może doprowadzić do zlikwidowania dużej ich liczby – mówi Krzysztof Szydłowski, prezes zarządu WTK.
W konkursie wyróżniono także spot telewizyjny „Stop Lex Pilot” przygotowany przez TV Police, który wyreżyserowała i odpowiadała za produkcję Katarzyna Frankowska. Można go obejrzeć https://www.telewizjaobiektyw.pl/stop-lex-pilot/
Programy lokalnych telewizji, dziś często ustawione jako pierwsze na pilotach przez nadawców programów telewizyjnych i docierają do 5,8 mln widzów poprzez sieci kablowe. Wprowadzenie Lex Pilot niekorzystnie odbije się na lokalnych społecznościach i samorządach.
Więcej na www.lexpilot.pl